فردافن پارس (مهندسین مشاور)

فردافن پارس (مهندسین مشاور)

بیمارستان

500 تختخوابی ستاره اهواز

  1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. پروژه ها
  6. >
  7. استان ها
  8. >
  9. خوزستان
  10. >
  11. بیمارستان 500 تختخوابی...

 

 

کارفرما: شرکت سینا طب ستاره جندی شاپور

موقعیت : استان خوزستان-  شهر اهواز

تاریخ: 1399

کاربری: درمانی

 

بیمارستان ستاره اهواز در منطقه ۸ شهرداری واقع در جنوب شهر، به‌ دور از ترافیک و معضلات دسترسی در مکانی آرام با فضاسازی سبز و روح‌بخش در جهت ارائه بهترین خدمات درمانی و تشخیصی فعالیت خواهد کرد.  زیربنا پروژه 52249 متر مربع و مساحت پروژه 5450 متر مربع می باشد.

 

وجود یک میدان شهری در روبروی بیمارستان، موجب گردیده که بار ترافیکی به‌خوبی توزیع گردد. تمرکززدایی، توزیع عادلانه خدمات تشخیصی و درمانی در سطح شهر، تفکیک و تسهیل رفت‌وآمد مراجعین و در نظر گرفتن همه‌ی شرایط محیطی و استانداردهای مکان‌یابی مراکز درمانی در جانمایی و تثبیت ساختمان بیمارستان مؤثر بوده است.

 

با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه، طراحی به‌صورت فشرده و متراکم در جهت مطلوبیت دمایی داخل ساختمان انجام‌گرفته است. جهت‌گیری ساختمان تحت تأثیر اقلیم منطقه در جهت جنوب تا جنوب شرقی و استفاده از رنگ روشن در نما جهت  حداقل انرژی دریافتی در دوره گرم سال طراحی‌شده است.

 

با توجه به اینکه نیمه بیشتری از سال، در محل پروژه گرمای طاقت‌فرسایی حاکم است، جهت خدمات‌رسانی و سهولت در دسترسی مراجعین محل پارکینگ در طرح تلفیق‌شده است و در سه‌طبقه همکف، اول و دوم به لابی درمانگاه متصل می‌شود، به‌گونه‌ای که مراجعین و بیماران بدون تردد در فضای بیرون ساختمان بلافاصله پس از پارک خودرو می‌توانند در هر طبقه به لابی درمانگاه دسترسی مستقیم داشته باشند.

 

 

به علت محدودیت طولی سایت پروژه، از ارتفاع هم برای انتقال گرمای لابی به بالا جهت تلطیف فضا و هم برای تبیین عملکردهای دیگر درمانی در حجم ساختمان استفاده‌ شده است. 

 

ورودی اصلی بیمارستان ستاره اهواز که یکی از بهترین و شاخص‌ترین قسمت‌های بنا می‌باشد که به‌گونه‌ای شاخص و بیرون زده تعریف‌شده است. این ورودی با بازشوها و ارتفاع بلند و پوشش گیاهی و مبلمان منحصربه‌فرد خود همچون مراکز فروشگاهی سلسله‌مراتب متفاوت از دیگر مراکز درمانی ایجاد می‌کند که بیمار و همراهان آن به‌محض ورود ازلحاظ روانی به آرامش و کاهش استرس ناشی از بیماری خواهند رسید.

 

 

در نظر داشتن دریافت بهترین نور و جهت باد غالب و باد مطلوب از دیگر عوامل دخيل در طراحی بوده است. به همین منظور جهت تهویه و نورگیری مناسب در پشت قسمت مرتفع ساختمان حفره‌هایی ایجاد گردید.

 

 

از آنجا که ورودی بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی بیمارستان می‌باشند، ورودی پارکینگ مراجعه‌کنندگان و ورودی اورژانس در دو جبهه مخالف از یکدیگر قرار گرفتند تا حداقل تداخل را با یکدیگر داشته باشند.