فردافن پارس (مهندسین مشاور)

فردافن پارس (مهندسین مشاور)

بیمارستان

100 تختخوابی کامیاران

  1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. پروژه ها
  6. >
  7. استان ها
  8. >
  9. كردستان
  10. >
  11. بیمارستان 100 تختخوابی...

 

 

 

کارفرما: شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز

مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات کشور

موقعیت : استان کردستان- شهرستان کامیاران

تاریخ :  1397

کاربری پروژه : درمانی

 

زمين پروژه شامل ۷ قطعه زمين می‌باشد كه پس از كسر حريم تونل انتقال آب زيرزميني، زمين قابل‌استفاده به مساحت تقريبي ۳۳۸۰۰ مترمربع در دسترس قرار دارد، كه شامل يك قسمت چهارگوشه با مساحت تقريبي ۲۴۵۰۰ مترمربع و دو الحاقي مربعي و ذوزنقه‌ای به مساحت‌های ۵۰۰۰ و ۴۳۰۰ مترمربع در دو ضلع شمالي و جنوبي آن است و زیربنای پروژه 11000 متر مربع می باشد.

يكي از مهم‌ترین مسائلي كه بايد در طراحی و مکان‌یابی بيمارستان توجه نمود نحوه دسترسی و جانمایی و جهت‌گیری مرکز درمانی در سایت پروژه است. بدین منظور توده‌ای اصلی بنا در سمت شمال شرقی سایت که دورترین نقطه از معبر ۳۴ متري غرب سایت که هم‌اکنون معبر اصلی دسترسي شهرك بعثت كامياران به روستاي بيار می‌باشد جانمایی شد تا حداکثر فاصله‌گیری را از معبر و آلودگی‌های صوتی آن را داشته باشد چرا که با این عمل، دسترسی به بنا از منطقه‌ی پرسروصدا و شلوغ گذرگاه به مرکز درمانی و بیمارستانی کامیاران با طراحی لندسکیپ و ایجاد پوشش گیاهی، با رعایت سلسه‌مراتب ایجاد خواهد شد.

در فرایند طراحی چه در پلان چه در مقطع و چه در فرم کلی به‌گونه‌ای اندیشیده شد که حداکثر سازگاری با اقلیم رعایت شود. برای مثال جهت استفاده از انرژي خورشید اندك چرخش ساختمان به سمت جنوب شرقي باعث می‌شود كه ساختمان از نور قبل از ظهر خورشید بيش از نور بعدازظهر استفاده كند و جذب حرارت توسط بنا زودتر آغاز شود. چرخش ساختمان به‌سوی جنوب غربي باعث می‌شود كه ساختمان هواي سرد صبح را تا مدت بيشتري حفظ كند و از طرف ديگر گرماي بعدازظهر را تا غروب آفتاب در خود نگه دارد. كه برای دستیابی به این مهم در این پروژه، به ساختمانی با فرم كشيده با نماي جنوبي بزرگ‌تر نیاز داریم برای این کار و با توجه به محدودیت و جهت‌گیری سایت تدبیری اندیشیده شد که با انحراف ۱۲٫۵ درجه‌ای توده‌ی کلی بنا، نماي شرقي غربي کوچک‌تری داشته باشد.

 

 

درعین‌حال، ضلع جنوبي به‌این‌علت بزرگ‌تر انتخاب می‌شود تا بتواند ميزان بيشتري از انرژي تابشي خورشيد را در طول زمستان جذب نماید که خود یکی دیگر از عوامل ارتقای حال روانی بیماران بستری می‌باشد همچنین برای تفکیک بخش ها شکست ایجاد گردید.

 

در شکستگی‌های طولی کار که جهت تفکیک بخش‌ها صورت گرفته است یک پخ در پلان و فرم کار ایجاد شد تا از کوران هوا در گوشه‌های کار جلوگیری شود و درنهایت به فرم آئرودینامیک رسیدیم که باد غالب و مزاحم منطقه را (که از جنوب غربي و غرب در شمال استان سرعت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد) با حداقل فشار و مکش به اطراف هدایت ‌کند.

 

 

 

ایجاد بیرون زدگی برای تعریف و خوانایی ورودی

در زمینه طراحي پروژه، انعطاف‌پذیری عملكردها، توسعه‌پذیری طرح، تعريف دقيق ارتباطات عمودي و افقي بخش‌ها با حداقل تداخل، تردد حداقلي، كاهش نيروي انساني و هزینه‌ها، ايجاد و نگهداري فضاي سبز به ميزان ۲۵ درصد كل مساحت محدوده زمين و اتخاذ تدابير لازم جهت جلوگيري از ايجاد هرگونه آلودگي زیست‌محیطی (آب، خاك و هوا) از مهم‌ترین خواسته‌های كارفرماي محترم عنوان شد. برای دست‌یابی به این ارتباط عملکردی، دیاگرام‌ها و روابط اجزاي مختلف ساختمان، به‌منظور مشخص كردن ارتباطات افقي و عمودي و عملكرد هریك از قسمت‌ها و بخش‌هاي اصلي بيمارستان تهیه و طراحی شد.

 

 

بخش های درمانی این بیمارستان به شرح ذیل است:

  • بخش بستری داخلی – جراحی- کودکان- زنان
  • بستری مراقبت ویژه و متوسط نوزادانNICU-NSCU
  • مراقبت ویژه قلب ICCU
  • مراقبت ویژه ICU
  • بخش اعمال جراحی
  • بخش اورژانس
  • بخش اعمال زایمان LDR
  • درمانگاه بخش رادیولوژی
  • آزمایشگاه تشخیص پزشکی