فردافن پارس (مهندسین مشاور)

فردافن پارس (مهندسین مشاور)

بیمارستان

1000 تختخوابی خیریه حضرت فاطمه زهرا(س) شهرکرد

  1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. پروژه ها
  6. >
  7. استان ها
  8. >
  9. چهارمحال وبختياری
  10. >
  11. بیمارستان 1000 تختخوابی خیریه...

 

 

کارفرما: شرکت عمران مارون

موقعیت: استان چهارمحال و بختیاری – شهرستان شهرکرد

تاریخ: 1398

کاربری پروژه: درمانی

 

سایت اجرای پروژه در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان  شهرکرد واقع گردیده است. استان چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود ۱۶٬۴۲۱ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد و شهرستان شهرکرد در شرق این استان واقع گردیده است.

 

استفاده از فرم‌های مکعب‌ مستطیل جهت کانسپت توده‌ی اولیه سبب ایجاد سازگاری حداکثری بنا با اقلیم به دلیل کم بودن نسبت سطح به حجم  شده و جهت‌گیری ساختمان در محور طولی سایت و خرد کردن آن به توده‌های کوچک‌تر، نه‌تنها باعث ایجاد فرمی همساز‌ با‌ اقلیم می‌شود، بلکه مسیرهای ارتباط افقی مناسبی را در پلان جهت تسریع و تسهیل دسترسی در محور عرضی بیمارستان ایجاد می‌کند.

 

 

برای تسریع و تسهیل دسترسی عرضی، دو محور افقی عمود بر محور طولی کلی حجم بنا تعبیه گردیده است که بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی حضرت فاطمه زهرا(س) شهرکرد را به چند توده‌ی مکعبی تقسیم می کند.

 

 

جهت تامین نورگیری و تهویه مناسب داخل توده‌ های مکعبی حیاط مرکزی‌های مختلف ایجاد گردید که هرکدام نورگیری و تهویه  خود را به‌ صورت جداگانه تأمین می‌کنند.

 

 

 

ایجاد شکستگی در سطوح بدنه به منظور افزایش نورگیری و ایجاد دید مطلوب

مطالعات نهایی ارتباط افقی و عمودی داخل ساختمان‌ها  یکی از مهم‌ترین مقولات در طراحی یک فضای درمانی است که با توجه به فرم پلان در هر بخش از مرکز درمانی ۱۰۰۰ تختخوابی حضرت فاطمه زهرا(س) شهرکرد، ارتباطات عمودي توسط دستگاه پله و آسانسور و در قسمت‌هاي مناسب ازلحاظ كاهش جمعيت و ترافيك عبور و مرور لحاظ شده است.

 

در مقوله‌ی ورودی‌های درمانی، مراکز درمانی كه امكان دريافت ورودي بيشتري را دارا باشد، از اولویت برخوردار است، به همین منظور، ۸ ورودی جدا از هم شامل: ورودی اصلی، ورودی اورژانس، ورودی پشتیبانی، ورودی آموزشی، ورودی اداری، ورودی دندانپزشکی، ورودی سرپایی و ورودی درمانگاه در نظر گرفته‌شده است.