فردافن پارس (مهندسین مشاور)

فردافن پارس (مهندسین مشاور)

بیمارستان

200 تختخوابی میاندوآب

 

 

کارفرما: سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی

موقعیت: استان آذربایجان غربی- شهرستان میاندوآب

تاریخ: 1398

کاربری پروژه: درمانی

 

سایت احداث پروژه به صورت “L” شکل و در محدوده شرقي شهر مياندوآب و در همسايگي جنوبي كارخانه قند و اراضي شرقي زمين بيمارستان عباسي، واقع گرديده است. لازم به ذكر است در آينده ساختمان بيمارستان قديمي تخريب و بيمارستان جديد به‌عنوان جايگزين بيمارستان موجود خواهد بود. 

 

 

به دليل موقعيت اقليمي (سرد و خشك) و محدوديت فضايي در سايت پروژه، روند طراحی فرمی بیمارستان از ابتدا به صورت متمركز و فشرده و با کانسپت استفاده از خطوط سایت پروژه طراحي شده است و حداکثر فضای موجود قابل استفاده به صورت یکپارچه ارتفاع داده شده است.

 

 

شاخصه‌ی بعدی در نظر گرفته‌شده در طراحی ساختمان بیمارستان، کرو کردن گوشه‌های تیز بنا می‌باشد که نه‌تنها به بهبود زیبایی شناسی طرح کمک می‌کند، بلکه از لحاظ اقلیمی فرم را به حالت آئرودینامیک تری تبدیل می‌کند.

 

 

پلان کلی ساختمان بيمارستان 200 تختخوابي مياندوآب در حالت کلی به ۳ توده اصلی تفکیک شده است که ورودی اورژانس به رنگ نارنجی و ورودی درمانگاه درسمت دیگر به رنگ زرد از یکدیگر تفکیک شده‌اند و ورودی اصلی در وسط این دو بخش در قسمت کرو و شاخص بنا قرار گرفته است.

 

 

با ایجاد اختلاف ارتفاع  علاوه بر کمک به  زیبایی حجمی پروژه، نورگیری لازم برای کاربری‌هایی که نیاز به دریافت نور را دارا می‌باشند نیز فراهم می‌کند.

 

 

 در ادامه‌ی همین هدف، دو حفره‌ی مرکزی میانی در نواحی مرتفع حجم بنا به‌عنوان وید مرکزی جهت دید و منظر مطلوب و نورگیری مناسب ایجاد گردید که به تلطیف فضای درمانی نیز کمک شایانی می‌کند.

 

 

ایجاد فرورفتگی جهت تعریف فضای ورودی